Nou nee, dit is niet de eerste gedachte die opkomt als je naar de omgeving van het dorp kijkt. Terwijl tussen het dorp en Broek toch een waterweg loopt die vergelijkbaar met de Schelde, een haven in de stad verbindt met doorgaande waterwegen en dat toch al meer dan anderhalve eeuw. En dan te bedenken dat Eindhoven rond 1830, wat toch het hoogtepunt van de kanalenaanleg in Nederland was, bijna letterlijk de boot dreigde te missen. Zuidoost-Brabant, nu het kloppend hart van Brainport Eindhoven, vormde in de 18e en 19e eeuw een weinig florissante uithoek van Nederland. Het gebied was arm en slecht ontsloten, zowat het einde van de bewoonde wereld. Achter Helmond begon de Peel, achter Eindhoven de Kempische heide. Slecht toegankelijke gebieden en weinig vruchtbaar terwijl landbouw de belangrijkste bron van bestaan was. En om die mogelijk te maken waren karrenvrachten (stads)mest nodig en die konden alleen goedkoop over water aangevoerd worden. Goede landwegen waren er amper; in de regenperiodes en in de winter werden dat bijna onbegaanbare modderpoelen, in tijden van droogte waren het mulle zandbanen. Eindhoven lag strategisch tussen 's-Hertogenbosch en Maastricht/Luik. De nijverheid in de stad en dorpen erom heen vroeg om aanvoer van heel wat vrachten garens en tabak en om kant en klare producten af te kunnen voeren. Mede daarom besteedden de provinciale en landelijke autoriteiten aandacht aan de fysieke toestand van deze belangrijke route. Maar ondanks dat had Eindhoven, als potentieel regionaal handelscentrum, rond 1800 een beperkte infrastructuur. Transportader Eigen kanaal
Ligging van het kanaal en de bruggen Graven en gebruik van het kanaal Zeilschip, trekschuit en stoomboot Mierlo had voordeel van het kanaal, niet alleen doordat veel Mierlonaren hadden meegegraven aan het kanaal en aan het onderhoud meewerken en Mierlose bedrijven materialen daarvoor konden leveren, maar bijvoorbeeld ook door de herberg De Cuijt die in 1914 aan het Eindhovens Kanaal gevestigd werd ter hoogte van de Broekstraat, de weg van Mierlo naar Nuenen en Stiphout, waar schepen konden aanleggen. Ook had Mierlo een losplaats. Deze lag vanaf 1931 daar waar nu de Loswal/Eikenwal ligt, dus vanuit het dorp gezien aan de overzijde van het kanaal rechts van de Brugstraat. Nieuwe bruggen
Bloei en afgang van het kanaal Het kanaal, inclusief enkele kunstwerken, is nog altijd eigendom van de gemeente Eindhoven. De eerste plannen om de waterweg te dempen en er een snelweg overheen aan te leggen zijn niet doorgegaan of doorgezet. Zo zouden enkele omringende gemeentes alsnog na 125 jaar hun zin gekregen hebben toen zij in plaats van een kanaal een verbeterde straatweg voorstelden.
Als u op afbeelding (rechts) klikt dan kunt u naar een mooie presentatie kijken met foto's van Christ Leenders over een wandeling langs het kanaal van Helmond naar Eindhoven.
Hieronder ziet u een aantal andere activiteiten dan de beroepsvaart die is gestopt. Als u op een afbeelding klikt krijgt u een vergroting. Na 1974 Heemkundekring Myerle heeft een speciale uitgave van De Myerlese Koerier uitgebracht waarin Theo de Groof uitgebreid de geschiedenis en het gebruik van het Eindhovensch kanaal beschrijft. Als u kunt deze uitgave niet wilt missen kunt u via het informatieformulier een exemplaar reserveren. Via de link hiernaast kunt u de uitgave als pdf raadplegen. | Mierlo, gelegen aan een vaarroute naar een havenstad?
|
Eindhovensch kanaal