logo erelid.

Speld erelid HKMyerle.

De Algemene Ledenvergadering van Heemkundekring Myerle kan een lid benoemen tot erelid van de vereniging. Deze eretitel kan verleend worden aan leden die zich op een bijzonder verdienstelijke manier hebben ingezet voor de vereniging. Van ereleden kan gezegd worden dat Heemkundekring Myerle op dit moment niet zo goed zou functioneren als dit lid er niet was geweest.

Heemkundekring Myerle kent een reglement ereleden en een formulier voordracht kandidaat erelid.
In de beschrijving hieronder bij de benoemde ereleden staan die verdienstelijkheden genoemd die in de voordracht zijn aangedragen, dus zonder de pretentie volledig te zijn.

Annie Berkers

benoemd 2023.

Annie is vanaf de beginjaren betrokken geweest bij Heemkundekring Myerle waarvan een groot aantal jaren in verschillende bestuursfuncties waaronder penningmeester en secretaris. Zij heeft de interne communicatie mede vormgegeven en was aanspreekpunt voor externen zoals regionale en bovenregionale erfgoedorganisaties en de lokale en regionale pers. Annie is betrokken bij de redactie van de Myerlese Koerier en zorgt ervoor dat de verspreiding van de Myerlese Koerier gesmeerd verloopt. Ze heeft de archeologie van Mierlo mede onderzocht en beschreven, is betrokken geweest bij meerdere opgravingen en de publicaties die daarover verschenen zijn. Voor de vereniging heeft ze gedurende een groot aantal jaren allerlei activiteiten georganiseerd onder andere lezingen, tentoonstellingen en vele excursies, zowel de jaarlijkse dagexcursie naar vele plaatsen in Nederland, België en Duitsland, als de meer regionale ‘kleine’ excursies.

Peter van den Berk

benoemd 2023.

Peter is vanaf de oprichting van HKMyerle betrokken geweest bij de vereniging, waarbij hij gedurende een groot aantal jaren het bestuur gediend heeft. Hij heeft de organisatiestructuur van de vereniging met de vele werkgroepen opgezet en heeft mede voor de inhoud hiervan gezorgd. Zelf is Peter heel actief betrokken geweest bij de werkgroep beeldherkenning vanaf 2009 en het digitaliseren en archiveren van foto’s onder andere op de centrale server. Hij is degene geweest die het project historische geografie heeft opgezet; eerst van Mierlo later vanuit Peelland en inmiddels ziet hij toe op heel Brabant. Op deze manier vertegenwoordigt Peter onze vereniging als ambassadeur naar vele andere heemkundekringen en erfgoedverenigingen. Peter is initiator van ICT binnen de vereniging zoals het digitaal archiveren, de NAS-server en het inzetten van de website van zowel Heemkundekring Myerle als van Historische Geografie Brabant.

Rinie Weijts

benoemd 2023.

Rinie is vanaf de oprichting van HKMyerle betrokken geweest bij de vereniging, waarbij hij gedurende een groot aantal jaren het bestuur gediend heeft in verschillende functies waaronder voorzitter en notulist. Rinie heeft het belang van de beide kernen, Mierlo en Mierlo-Hout, goed behartigd door het geven van vele lezingen over de geschiedenis van ons gehele werkgebied en ook inwoners heeft beschreven en besproken. Hij heeft de geschiedenis van de gemeente Mierlo zoals die was tot 1 januari 1968, het werkgebied van HKMyerle, onderzocht en beschreven, heeft een omvangrijke hoeveelheid beeldmateriaal verzameld en vastgelegd en vooral ook op velerlei wijze gepresenteerd. Hij heeft vele artikelen geschreven voor de Myerlese Koerier en daarnaast bijzondere uitgaves van de Koerier samengesteld of mede samengesteld zoals De Heksenverhalen, de Milo, de Haes en de Burgerslachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Rinie heeft zich ingezet voor meerdere projecten waarbij heemkunde onder de aandacht van Mierlo en met name ook het onderwijs in Mierlo, werd gebracht. Bijvoorbeeld rondom de Tweede Wereldoorlog en de bevrijding.