Home Oude Raadhuis met torentje en bordes uit 1806, werd als raadhuis tot 1963 en sinds 1990 gebruikt als huisvesting voor de Heemkundekring en VVV. Heilige Luciakerk, neogotische kerk uit 1859 gebouwd door H.J. van Tulder. Brits militaire begraafplaats en laatste rustplaats voor 665 Britse

Lettertype verkleinen     Lettertype herstellen     Lettertype vergroten
Je hoort erbij!

Op woensdag 18 december 2013 werd het beeld 'Je hoort erbij ' onthuld op de lege sokkel nabij de Loeswijkschool in Mierlo.

Het werk - uitgevoerd in Belgisch hardsteen - beeldt vier elkaar omarmende kinderen uit. Het werd ontworpen en uitgevoerd door de beeldend kunstenaar Henk van Sleeuwen uit Mierlo.

Het beeld op zijn definitieve plaats

Op de plaats waar het beeld 'Je hoort erbij' nu staat werd in 1989 het bronzen beeld Le Mariage van Jac Maris geplaatst. Het was een geschenk van de gemeente Mierlo aan de gemeenschap ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van Stichting Jeugdbelangen. Het werd geplaatst bij de Loeswijkschool en beeldde een liefhebbend koppel uit. Klik hier voor een krantenbericht over de onthulling. In 2005 werd Le Mariage van zijn sokkel geroofd en het werd nooit meer teruggevonden. Het plaatsen van een replica is nooit gelukt. Op aandringen van de gemeenteraad wordt het beeld vervangen door een nieuw beeld.

Begin 2013 werd door het gemeentebestuur van de Gemeente Geldrop-Mierlo in de media een oproep geplaatst waarin lokale kunstenaars gevraagd werd een beeld te ontwerpen dat het eerder gestolen beeld zou kunnen vervangen.
In het informatiepakket dat kon worden aangevraagd stonden als eisen: dat het beeld moest passen in Mierlo en de ruimtelijke omgeving van de Loeswijkschool. Ook moest het iets toevoegen aan de identiteit van de plek, een relatie hebben met de jeugd, van duurzaam materiaal gemaakt zijn en in ieder geval geen brons bevatten. Daarnaast moest het in 2013 gerealiseerd worden.

De keuze van de projectgroep viel op het ontwerp van de Mierlose kunstenaar Henk van Sleeuwen. Henk was onderwijzer van de Magdalenaschool in Geldrop, leraar van de Sancta Maria Mavo en tot zijn pensioen docent van het Strabrechtcollege o.a. voor het vak handvaardigheid. Hij heeft zijn hele werkzame leven dus in Geldrop met kinderen gewerkt. Henk is (bestuurs)lid van de Heemkundekring Myerle.
Voor Henk is dit het eerste kunstwerk in de openbare ruimte. Hij is blij dat het project, waarvan hij na het ontwerp ook het fundament, de sokkel en het hakwerk zelf uitvoerde, binnen de gestelde tijd is afgerond.

Bij de uitwerking is nadrukkelijk samengewerkt met de Loeswijkschool. Zo hebben een fotosessie met vier leerlingen voor de houdingen van de armen, de afwisseling in de broekjes, rokjes en haarpartijen gezorgd. Op grond van al die informatie heeft de kunstenaar een kleine uitvoering van zijn idee gemaakt. De leerlingen mochten dat bewonderen en aan de hand van die kleinere versie een naam bedenken. Die opdracht is zo goed gelukt dat die naam dan nu ook prijkt op het kunstwerk.

Op 18 december was het tijd voor de onthulling van het kunstwerk. Nadat wethouder Vissers op het belang van de kunst in de openbare ruimte had gewezen en iedereen belangstellend was naar de inhoud van het met plastic afgedekte kunstwerk, werd op teken van Marij Damen, wiens overleden echtgenoot Frans bij de onthulling van La Mariage betrokken was, het beeld door de “modellen” onthuld. Dit alles onder het toeziend oog van verscheidene kinderen van de Loeswijkschool en een aantal andere belangstellenden.
Tycho Kuijpers onthulde de naam die hij had bedacht en had gemotiveerd met: “Je moet niemand buitensluiten, iedereen hoort erbij.”

Mierlo is weer een kunstwerk rijker dat het bekijken meer dan waard is.

ViziVormViziVorm | Realisatie: Bullit beeldmerk Apart InternetApart Internet